Novinky

Do soutěžního dialogu na dostavbu a provoz dálnice D4 postupují čtyři firmy

O dostavbu a provoz 32 kilometrů dálnice D4 mezi Pískem a Příbramí se utkají v soutěžním dialogu čtyři konsorcia. Na základě posouzení sedmi žádostí o tom rozhodl ministr dopravy Dan Ťok. Začátkem příštího roku začne samotná soutěž, vítěz by mohl začít stavět celý úsek v roce 2020.  „Začátkem příštího roku počítáme se zahájením soutěžního dialogu, ve kterém […]

Schváleno! Na modernizaci železničních úseků půjde až 11,5 miliardy z půjčky EIB

Vláda schválila návrh Ministerstva dopravy na úvěr od Evropské investiční banky na stavbu a modernizaci železnic mezi roky 2019 – 2025. Čerpat bude možné až 11,5 miliardy korun. Konkrétně peníze mohou jít například na dva nejpřipravenější úseky tratí Velim – Poříčany a Dětmarovice – Petrovice u Karviné – státní hranice s Polskem. „Úvěrem od Evropské […]

Kauce při odvolání nebo povolení stavby v jednom řízení, to jsou další návrhy urychlující výstavbu dálnic

Rychlejší přípravu a povolování dopravních staveb má za cíl novela zákona, kterou Ministerstvo dopravy poslalo do meziresortního připomínkového řízení. Dopravní stavby by nově mohly být umístěny a povoleny v jediném řízení, a to na základě méně podrobné dokumentace, než je potřebná dnes. Zároveň se novelou navrhuje zavést kauce zabraňující prodlužování povolování staveb.  „Novela urychlující výstavbu umožní […]

Česko se propadlo ve vyřizování stavebního povolení na 156. místo, získat razítka trvá osm měsíců

Ve vyřizování stavebního povolení kleslo Česko meziročně ze 127. místa na 156. příčku mezi 190 porovnávanými zeměmi. Vyplývá to z každoroční zprávy Doing Business, kterou ve středu zveřejnila Světová banka (SB). Kromě délky vyřizování v ní hodnotí i jiná kritéria, jako například transparentnost nebo složitost celého procesu. Nejlépe v hodnocení vyšel Hongkong, nejhůře Eritrea, Libye, […]

Po 52 letech bude Česká republika opět hostit Světový silniční kongres PIARC

Česká republika dnes v Japonsku zvítězila v hlasování Rady PIARC o pořádání Světového silničního kongresu. V roce 2023 se tak Praha stane středobodem odborníků na silniční dopravu z celého světa. Naše metropole tím naváže na 14. Světový silniční kongres, který se uskutečnil v našem hlavním městě naposledy v roce 1971.  „Pro Českou republiku je možnost hostit Světový silniční kongres […]

Nejnižší cena už není to hlavní. Ministerstvo dopravy vůbec poprvé vybírá projektanta podle kvality, navrhne trať pro rychlovlaky

Studie proveditelnosti pro stavbu rychlodráhy mezi Přerovem a Ostravou má být prvním projektem, jehož dodavatel bude vybrán novou metodou veřejného zadávání zakázek. autor: SŽDC Kdo jel ve svátek svatého Václava kolem poledne po D1 a doufal, že se vyhne kolonám typickým pro běžný konec týdne, spletl se. Po cestě z Prahy do Brna řidiči stáli ve třech kolonách. Čekali i ti v opačném směru. Na vině […]

ARI proškolila další zájemce o metodu BEST VALUE

ARI uspořádala další, v pořadí třetí, školení zorganizované ve spolupráci s holandskými experty z Best Value Group na téma „Hodnocení veřejných zakázek na nejlepší poměr ceny a kvality metodou BEST VALUE”. Mezinárodní certifikaci jedné z nejrespektovanějších organizací v oblasti řízení nákupu, holandské NEVI Purspective tak získalo dalších 15 zástupců soukromých společností (SUDOP Praha, SMP, Valbek, ESP Consult, Subterra, Metrostav, ČAH, Metroprojekt Bung, AF […]

EU chce dávat méně na silnice a dálnice, Česko bude muset o dotace soupeřit

Evropská unie prosazuje změnu pravidel, kvůli které hrozí, že Česko po roce 2021 přijde o významnou část evropských dotací na výstavbu nedokončené páteřní sítě dálnic. O dotace totiž budeme muset soupeřit s projekty ostatních zemí EU. Problémem je chystaný přesun 11 miliard eur z operačních programů do nástroje na propojování Evropy CEF. V něm však […]

Ministerstvo dopravy vybírá čtyři konsorcia, která budou soutěžit o dostavbu a provoz 32 kilometrů dálnice D4

Ministerstvo dopravy spolu se SFDI a poradenským konsorciem tvořeným společnostmi White&Case, Česká spořitelna, Obermeyer Helika posoudilo obsah žádostí o účast ve výběrovém řízení na koncesionáře pro projekt PPP (Public Private Partnership) na dálnici D4. Všech sedm žadatelů deklaruje zkušenosti s obdobným typem projektů, kdy koncesionář postaví a následně provozuje například vybraný úsek dálnice. Nyní ministerstvo vybírá čtyři […]

Výstavba Ejpovického tunelu finišuje, první vlak projede jižním tubusem už za dva měsíce

Výstavba dosud nejdelšího železničního tunelu v České republice spěje do závěrečné etapy. Už 15. listopadu projede první vlak jižním tubusem Ejpovického tunelu. Od 9. prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, bude zahájen provoz všech vlaků oběma tubusy a cestující tak ocení nejzásadnější z přínosů stavby – zkrácení jízdní doby mezi Plzní a Prahou. Staveniště Ejpovického tunelu si […]

Témata

 

Více

POSLÁNÍ A CÍLE

Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI) působí jako think-tank soukromého sektoru pro oblast veřejné infrastruktury sjednocující názory významných dodavatelů projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, financování a poradenství. ARI formou odborných diskuzí, návrhů a doporučení proaktivně prosazuje jasná pravidla plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe. ARI propaguje alternativní metody zadávání a financování, které umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj veřejné infrastruktury ČR.

POSLÁNÍ

ARI prostřednictvím odborných diskuzí, návrhů a doporučení prosazuje jasná pravidla plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe, která umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj a obnovu veřejné infrastruktury ČR a kvalitativní růst dodavatelského sektoru posilováním know-how a společenské odpovědnosti.

CÍLE

ARI prosazuje procesy, postupy a metody vedoucí k efektivnějšímu, systematickému a dostatečnému rozvoji a obnově infrastruktury v ČR. Jmenovitě má ARI tři dlouhodobé cíle:

         I.     Zásadní zvýšení efektivity v obnově a rozvoji veřejné infrastruktury v ČR.
         II.   Prosazení alternativních metod zadávání a financování veřejné infrastruktury.
         III. Podpora smysluplných projektů realizovaných podle dobré mezinárodní praxe.

Rok 2018

V roce 2018 se bude ARI věnovat následujícím tématům:

  1. Vzniku metodik zadávání zaměřené na hodnocení kvality na (i) projekt-inženýrskou činnost a (ii) stavební činnost k novému ZZVZ.
  2. Návrhu koncepční změny povolovacích procesů novelou 416/2009 o urychlení výstavby infrastruktury.
  3. Fázovému zavedení BIM do přípravy a realizace dopravní infrastruktury v ČR, kdy ARI podpoří názorové a zájmové sjednocení při vzniku metodických dokumentů a zajistí přenos zahraniční dobré praxe.
  4. Podpoře přípravy koncepce vysokorychlostních tratí v ČR.
  5. Zavedení mezinárodních smluvních standardů FIDIC pro projekty dopravní infrastruktury.
  6. Propagaci využití koncesního modelu pro financování infrastrukturních projektů rezortu dopravy a také v oblasti sociální péče na úrovni krajů, měst a obcí.
  7. Vzniku národního infrastrukturního plánu ČR a využití finančních nástrojů EU.

ČLENOVÉ A PARTNEŘI

Členskou základnou ARI je více jak 55 společností a institucí, které se navzájem podporují a společně se podílejí na formulaci změn v oblasti veřejné infrastruktury. Jedinečná znalostní báze členů, spojující know-how od projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, až po financování a poradenství, umožňuje ARI prezentovat objektivní a nestranné názory na systémové a koncepční změny.